Šiais metais, dalyvaudami akcijoje „Veiksmo savaitė be patyčių 2017“, Lietuvos edukologijos universiteto Socialinės pedagogikos bakalauro studijų studentai kovo 20–24 dienomis rengė diskusijas Vilniaus miesto Jono Ivaškevičiaus jaunimo mokykloje ir „Genio“ progimnazijoje.
Kaip pasakoja Socialinės pedagogikos bakalauro studijų pirmo kurso studentė Simona, „Jono Ivaškevičiaus jaunimo mokykloje organizuota diskusija „Patyčios nėra kieta“ buvo siekiama atkreipti dėmesį, jog patyčios stipriai žeidžia ir turi nepageidaujamų pasekmių. 7–8 klasės mokiniams ypač stiprų įspūdį paliko žymaus motyvatoriaus Nick’o Vujicic’iaus kalba apie patyčias. Tai puiki medžiaga diskutuoti apie mokinių, patiriančių patyčias, išgyvenimus, ieškoti būdų, kaip sustabdyti patyčias ir smurto apraiškas.“
Diskusijoje dalyvavusios Jaunimo mokyklos ugdytinės Abigailės nuomone, „patyčios nedings, bet jos yra laikinos, būdingos tik tam tikram gyvenimo tarpsniui. Kaip ištverti patyčias? Reikia kiek įmanoma labiau atsiriboti nuo jų ir, jei yra galimybė, susirasti nors vieną žmogų, kuris gali tave palaikyti.“ Diskusijos metu aktualizuota, kad dažna situacija, kai patyčios stebimos ir nežinoma į ką kreiptis, norint apie jas pranešti.
Vilniaus „Genio“ progimnazijos penktos klasės mokiniai kartu su studentais žiūrėjo įrašą „Nelauk, kol sunkumai užaugs“. Paklausus mokinių, kodėl apie patiriamas patyčias jie nepasakoja suaugusiesiems, sulaukta atsakymo, kad ,,nenori būti skundikai“. Taip pat bijomasi, kad „skriaudėjai gali kerštauti“, nenorima „kištis ne į savo reikalus“, baiminamasi „prarasti draugus“.
Idėjas, kaip paskatinti patyčių stebėtojus stabdyti patyčias, mokiniai buvo kviečiami kūrybiškai perteikti menine technika – sulankstyto popieriaus metodu. Šis metodas atskleidė, kad patyčios turi ilgalaikių pasekmių. „Sulankstyto popieriaus negalima ištiesinti“, – akcentavo studentė Viktorija. „Taip yra ir su patyčiomis – jų pasekmės nedingsta. Reikia visų mūsų aiškios pozicijos, sutarimo, kad patyčios negali likti nepastebėtos.“ Vėliau mokiniai kartu su studentais kūrė klasės dėlionę, kuria siekta parodyti, kad kiekvienas mokinys yra skirtingas, bet visi priklauso tai pačiai grupei, todėl svarbu būti vieningiems.
„Daug galima pasiekti tik dirbant kartu, drauge taikant mokyklose moksliniais įrodymais grįstas patyčių prevencines programas,“ – pabrėžė Lietuvos edukologijos universiteto Socialinės edukacijos fakulteto dėstytoja dr. Giedrė Misiūnienė. Dėstytoja pasidžiaugė, kad nuo kovo 31 dienos prasideda ES finansuojamas projektas „Saugios aplinkos mokykloje kūrimas“, kuriuo mokyklose bus įgyvendinamos smurto, patyčių ir kitos prevencinės programos. Mokyklos bus skatinamos į šias veiklas įtraukti kuo daugiau mokinių ir mokytojų. Projekto veiklos bus gera priemonė prevencines programas įgyvendinantiems socialiniams pedagogams ir kitiems pagalbos specialistams.
Socialinės pedagogikos studentai, pasibaigus diskusijoms, reflektavo, kad „Veiksmo savaitė BE PATYČIŲ“ padeda atkreipti visuomenės dėmesį į patyčių problemą, kartu skatina mokinius susimąstyti ir keisti savo požiūrį į patyčias. Aplankytose mokyklose įgyta patirtis padėjo suvokti, kaip kiekvienam vaikui yra svarbu būti išklausytam ir žinoti, jog yra kas jį palaiko ir tinkamai reaguoja į jo problemas. Patyčias įveikti galima tik suvienijus dėmesį, jėgas, darbus.
Lietuvos edukologijos universiteto
Socialinės pedagogikos bakalauro studijų programos pirmo kurso studentės
Viktorija Dailidaitė ir Simona Šlepikaitė